TINKTÚRA

Az MNM Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Adattár blogja

Gyógyító mágia a Védák korában

Íratlan története hajnalán az ember szembesült a betegséggel és a halállal, és ha ez nem lett volna elég, elveszítette az állatvilágban még meglévő ösztönös képességet a számára hasznos, tápláló, gyógyító, illetve mérgező növények megkülönböztetésére. Amit ösztönoldalon elvesztett, azt a logikus gondolkodás kialakulásával sikerült sok kísérletezéssel, hosszú idő alatt többé-kevésbé visszaszerezni. A kialakuló népi gyógyászat gyakorlati tapasztalatai a növényi gyógyhatásokkal kapcsolatban idővel jelentősen gyarapodtak, ám e tapasztalatok természetüknél fogva nem válhattak egzakt ismeretté, és alkalmazásuk szoros kapcsolatban maradt a hitvilággal, különféle hiedelmekkel.

A betegségek kezelése mellett a testet nyomorító bajok eredetének kérdése is nyomasztó teherként nehezedett a régi korok emberére. A babonás szorongás – és persze a betegség – kezelésére mágikus-vallási rítusok szolgáltak. Indiában – hasonlóképpen más korai kultúrákhoz - a mágikus praktikák legfőbb célja az volt, hogy a betegségeket okozó rosszindulatú démonokat, különféle démoncsoportok tagjait, képzelt férgeket távol tartsák és kiűzzék a testből, de ehhez legtöbbször hozzáteszik a hosszú élet kívánságát is. A szertartás során a varázsló-pap a gyógynövények vagy a belőlük készült főzetek alkalmazásával egyidejűleg ráolvasást végzett és himnuszokat recitált, továbbá a kívánt eredmény biztosítása végett talizmánokat és amuletteket is alkalmazott.

rzs_gyogyito_magiahoz_2022-11-3.jpg

Az Atharvavéda-szamhitá 471. oldala a Codex Cashmiriensisből (187a fólió). (Wikimedia Commons)

A mágikus orvoslás egyik legrégibb emléke, a Kr. e. 1200-1100 körül keletkezett Atharvavéda Indiában maradt fenn a Védák szent irodalmának részeként. A másik három Védától (Rigvéda, Számavéda, Jadzsurvéda) eltérően tartalmának nagyobb része nem a papi teológiai hagyományhoz köti, hanem gyógyító varázslásaival, szerelmi bűbájával, áldásaival és átkozódásaival, a mindennapi élet házi szertartásainak leírásával egy népiesebb irányzatot képvisel. Számos himnusza a gyógynövényeket és általában növényeket dicséri, ami arra utal, hogy a növények gyógyító és egészségmegőrző-élethosszabbító hatásával kapcsolatos spekulációk az ókori Indiát erősen foglalkoztatták. Ám a főzetek és orvosságok készítése ellenére ebben a korai időszakban a növények gyógyhatásával legalábbis egyenrangú szerepet tulajdonítottak a növények mágikus erejének. 

"A barna színűt, a halványt, a tarkát és a vöröset,

a sötét árnyalatút és a feketét – minden Növényt ideidézünk.

A terjeszkedő és bokros gyógynövényekhez szólok, a kúszónövényekhez és azokhoz, amelyeknek hüvelye egyetlen.

Hozzád hívom a rostos, nádszerű és elágazó növényeket, amelyek kedvesek a Minden Isteneknek, erősek, életet adnak az embereknek.

A győztes erő és a hatalom, amivel ti, győztes növények rendelkeztek,

Ezzel szabadítsátok meg ezt az embert a fogyástól, ó, ti Növények: most elkészítem az orvosságot."

(Atharvavéda VIII.7., kivonatolva. Ralph Griffiths angol fordítása nyomán)

Az Atharvavédában leggyakrabban említett betegségek a gyakran sárgaságot is okozó láz (takman), a köhögés, a fogyás (amelyet a tüdőbajjal hoz kapcsolatba a kutatás), a hasmenés, a vizenyő, a tályogok, a görcsrohamok, a daganatok és a különféle bőrbetegségek (beleértve a leprát is). Íme egy lázűző ráolvasás:

"Te, aki minden embert megsárgítasz s lobogó tűzként elégetsz, veszítsd el most erődet, Takman, takarodjál innen oldalvást vagy lefelé!
Kergesd ki, mindenható fű, ezt a foltos, pettyes, vörös Takmant, űzd félre vagy oldalvást!

Eredj, Takman, a múdzsavat néphez, még tovább, a balhika néphez! Kívánj meg egy buja súdra [rabszolga] nőt, ezt rázd össze alaposan!

Fitestvéreddel, a köhögéssel, nőtestvéreddel, a sorvadással, nagybácsiddal, a bélpoklossággal együtt menj idegen néphez!"

(Atharvavéda V.22., kivonatolva. Fordította Schmidt József)

Az Atharvavéda jelentősége az indiai medicina története szempontjából az, hogy benne a hagyományos indiai orvoslás, az ájurvéda legkorábbi elképzelései fogalmazódnak meg, s ez egy több mint háromezer éves megszakítatlan hagyományívet rajzol ki. A mai indiai ájurvédikus orvoslás legfőbb törekvése az, hogy a hagyományosan használt gyógynövények hatóanyagait a modern kutatás eszközeivel igazolja, s így alkalmazásukat tudományos alapra helyezze.

Dr. Renner Zsuzsanna

Ajánlott irodalom

Ralph T. H. Griffith: The Hymns of the Atharva-Veda. Vol. 1–2. Benares, 1895. 

Schmidt József: A szanszkrit irodalom története. Budapest, Atheneum, 1923.

A bejegyzés trackback címe:

https://sommuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr5518007518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

TINKTÚRA

Facebook oldaldoboz

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása